Heeft ú het vermogen

werk!

nu of later

De Soepbus

Ook voor 2018 maakt het bestuur zich hard om geld binnen te halen voor de Soepbus om zo bij te kunnen dragen in de exploitatie van De Soepbus. Dankzij deze bijdrage en die van andere fondsen en particulieren kan de bus hopelijk ook in 2018 weer dagelijks soep, brood en fruit uitdelen in Den Haag aan mensen die in de marge van de samenleving leven. Stichting WZH (ouderenzorg) heeft al toegezegd 5000 euro bij te dragen. Mooi gebaar!

Dagbesteding Nachtopvang

Iedere dag moeten de mensen die gebruik hebben gemaakt van de Nachtopvang deze verlaten. Vaak zwerven zij doelloos op straat totdat zij om 15.00 uur er weer terecht kunnen. Een deel van hen heeft aangegeven graag iets zinvols te willen doen. De vraag om iets te doen te hebben overdag is een bijzondere vorm van dagbesteding waarvoor geen subsidie beschikbaar is. Dat heeft de Kessler Stichting niet weerhouden om iets te ontwikkelen. Deze laagdrempelige dagbesteding helpt namelijk mensen om afspraken na te komen, op tijd te zijn, samen te werken met anderen en het belang in te zien van het schoonhouden van je eigen omgeving. Het is een eerste stap in het ‘normaliseren’ van hun leven. Dankzij een donatie van onde meer stichting het Hofje van Nieuwkoop heeft de Kessler Stichting het project in 2016  en 2017 kunnen uitvoeren. Dank!

Spelletjes

De dagen worden weer korter. Meer tijd wordt binnenshuis doorgebracht. Drie afdelingen hebben om een serie nieuwe spelletjes gevraagd om met de clienten te spelen. Aan die wens is voldaan.

Aankoop pand

De Vrienden hebben besloten een deel van het vermogen te gebruiken voor de aankoop van een geschikt pand (herenhuis) om kamers te verhuren aan clienten van de Kessler Stichting. Daarmee worden twee doelen gediend: aan de ene kant een fatsoenlijke woonruimte voor clienten met een smalle beurs die nog ambulante begeleiding nodig hebben en aan de andere kant een belegging met een maatschappelijk karakter en een acceptabel redement. De Vrienden beheren nu twee panden.

Dagbesteding Het Zamen

De behoefte aan dagbesteding neemt toe. Clienten hebben vaak geen werk of zinvolle bezigheden. Dagbesteding is een mooie vorm om te starten met het brengen van structuur in de dag/week. We breiden uit met ons aanbod en betrekken in september een gloednieuwe ruimte in het pand Het Zamen aan het Esperantoplein in Den Haag. Er is een derde Pakkie Deftig filiaal, een kledingsorteerruimte en een fietsenwerkplaats geopend eind 2017. We bieden graag kleinschalige dagbesteding; er is dan meer effectiviteit van de begeleiding. De Vrienden dragen bij aan een deel van de kosten, ook een zogenaamd familiefonds doneert. Prachtig! We zijn er blij mee.

BBQ Viljoen

Inmiddels is de BBQ bij Viljoen een ware traditie geworden. Dit jaar vond de derde editie plaats voor de bewoners van Viljoen en hun netwerk. Er werd een uitgebreide barbecue georganiseerd, in zomerse sferen en de bewoners hebben genoten van de gezelligheid en het lekkere eten. De BBQ maakt deel uit van de maandelijkse ontspanningsactiviteiten welke worden georganiseerd voor bewoners. Nieuwsgierig naar de foto’s? Klik hier en kijk op onze Facebookpagina.

Kerstpakket voor cliënten

Medewerkers van locatie Viljoen (Beschermd wonen) hebben bij de Vrienden van de Kessler Stichting een bijdrage aangevraagd voor een kerstpakket voor hun cliënten. Deze aanvraag hebben wij goedgekeurd. De medewerkers zijn zelf naar de winkel gegaan en hebben karren vol met cadeautjes gehaald, waar ze zelf kerstpakketten van maken. Op eerste kerstdag ontvingen de cliënten van Viljoen een mooi kerstpakket.

Boekenkapel

Toegekend is een bijdrage voor het verbouwing van de kapel op de locatie Tichelaar. De voormalige kapel stond leeg en is verbouwd tot een Boekenkapel. Een bibliotheek waar cliënten en vrijwilligers werken om boeken in te nemen, te rangschikken en uit te geven. Er wordt samengewerkt met stichting Bordeline Books in Leiden. In de Boekenkapel is het mogelijk om ook andere educatieve activiteiten te organiseren. De Boekenkapel is ook toegankelijk voor cliënten van andere organisaties. De boeken worden gratis weggegeven. Het doel is om de boeken 'door te geven.'

Keuken

Het bestuur van 'de Vrienden' heeft besloten bij te dragen aan De Keuken. De Keuken is een project in het pand van de Beschermde woonvorm Tichelaar aan de Toussaintkade in hartje Den Haag. In De Keuken gaan de bewoners van Tichelaar brood, taarten en andere lekkere dingen maken. Tevens kunnen de bewoners aan de slag om te leren koken, dit om een gezonde levensstijl en dagactiviteiten te stimuleren (in het kader van dagbesteding).

Frisse Start

Feitelijk daklozen die zich voor een bepaalde periode hebben aangemeld voor de Nachtopvang komen in aanmerking voor "Frisse Start." Dankzij een bijdrage van de Vrienden kunnen zij in aanmerking komen voor een gratis bezoek aan de kapper en pedicure en ontvangen zij een kledingbon van Pakkie Deftig waarmee ze goede tweehandskleding aan kunnen schaffen. In de Nachtopvang maken zij een nieuwe start, letterlijk en figuurlijk.

Kleding

Elke opgenomen cliënt ontvangt bij binnenkomst informatie en een kledingbon van Pakkie Deftig ter waarde van €15. Hiermee kunnen zij in een van de winkels van Pakkie Deftig goede tweedehandskleding kopen. Deze bonnen worden geschonken dankzij een bijdrage van de Vrienden en er wordt grif gebruik van gemaakt.

Kerstdiners

Met Kerst bieden we dankzij giften elke cliënt die op dat moment bij de Kessler Stichting verblijft een kerstdiner. Het Parkhotel bereidt het kerstdiner en het management van de Kessler Stichting serveert samen met de cliëntenraad de maaltijden en drankjes in een feestelijk ingericht restaurant 't Heertje (locatie De la Reyweg).